• Jeanett Kristiansen gir gass på løpeøkta tirsdag morgen.

Knallhard jobbing med grunnmuren

24.06.14 // Etter helgens teambuilding var det rett på håndballtrening i går og deretter en løpeøkt i morgentimene i dag.

Skrevet av NTH

Marienlyst (glassverketelite.no): På morgenøkta klokka halv sju på tirsdag var det lite som tydet på at Jeanett Kristiansen og de andre jentene hadde nesten 200 kilometer på sykkel i beina fra helgen.

– Jeg kjenner det jo i kroppen og er litt sliten i beina. Men sånn er det å drive toppidrett. Det må vi regne med. Vi tar ikke skade av det, sier Jeanett Kristiansen.

På denne tiden av året skal grunnlaget legges, og Glassverket-spillerne har normalt tre løpeøkter i uka. I tillegg kommer fire håndballøkter og styrke- og tøyeøkter.

– Innsatsen er upåklagelig på løpingen. Men vi kjører oss ikke helt ned etter syklingen i helgen. I dag har vi ligget på 85 prosent av maks. Og jeg synes det ser bra ut i år. Vi ligger i snitt bedre an enn på denne tiden i fjor, sier trener Kenneth Gabrielsen.

Og det er «hårde bud» for Glassverket-spillerne. Hver tirsdag må de være klare til løpetrening på Marienlyst kl 06.30.

– Det er skikkelig tungt å komme i gang, og tøft mens vi holder på, men sykt deilig etterpå, oppsummerer Trine Bronsta. – Det er godt å ha gjort unna hardtreningen om morgenen. Da slipper vi å ha det hengende over oss. Det er en fin start på dagen – i hvert fall når vi er ferdige, ler hun.

Jeanett Kristiansen synes det verste er å komme seg opp av senga.

– Det er verre enn selve løpingen. Halv seks er forferdelig tidlig, men det går jo på et vis. Og vi får litt mer ut av dagen når vi er så ferdige så tidlig. Men vi har vanligvis styrketrening igjen på ettermiddaen på tirsdagene, sier Kristiansen.

Fredagene løper Glassverket-spillerne langtur på skogen med løpetrener Terje W. Pettersen.

– Det er god trening, men beina mine er ikke så vant til langturene. Jeg liker nok aller best intervallene. Ett minutts intervaller blir det mye av, eller fire minutter, forteller Hege Bakken Wahlquist, som ikke synes det er altfor brutalt å trene så tidlig på dagen.

– Det går jo greit, man er stort sett våken når man har kommet seg hit, sier hun.

– Om man ikke har våknet før man kommer, så våkner man i hvert fall i løpet av oppvarmingen, ler Guro Rundbråten.

Av Peter Tubaas